Site


 

Vendgknyv

 

A magyar mangrt ksznet:

DragonHall+

Link me:

Affi:

CSS-Elements - kdos oldal

 
Chat

 
Szmll
Induls: 2006-10-20
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Japn
Japn : Trtnete

Trtnete

  2014.04.04. 17:58


Japn trtnete a mitolgia s az strtnet szerint

Cikksorozatomban a teljessg ignye nlkl szeretnlek megismertetni Benneket Japn trtnelmvel s vallsaival. Mindannyiunkat rdekel ez a klns orszg, a harcmvszetek s az Aikido hazja. Ha ismerjk O-Sensei tantsait, szellemi s technikai rksgt, ha ismerjk az orszg politikai s kulturlis trtnelmt, az Aikidot is jobban megrthetjk.

Japn sidk ta a vilg egyik legklnsebb s legbonyolultabb kultrja. Elszigeteltsge nem csak fldrajzi, hanem etnikai s civilizcis tekintetben is jelents. Annak ellenre, hogy a kelet-zsiai civilizcis vezet rsze, ksn s lassan rte el a kontinens kultrja. A sok tvett hats s izolltsg egy sajtos, de az utnzsban is egyedi civilizcit hozott ltre. A msodik vilghbortl eltekintve azt tapasztaltuk, hogy a japnok viszonylagos harmniban ltek csendes-ceni szomszdaikkal. A XX. szzad esemnyeit nem szmtva, a szigetorszgnak zsira s a vilgra kevs hatsa volt.

Japnnak olyan politikai rendszere volt, amelyben a mrtktelen ambci ltalban nem ttte fel a fejt. A hatalmi problmk egy lpcsfokkal lejjebb jelentkeztek. A csszr elssgt soha nem krdjeleztk meg, anlkl szortottk httrbe uralkodikat, hogy az egsz politikai s trsadalmi rendszert megvltoztattk volna. Egy japn rendszervltozs ltalban csaldok kztti vltst jelentett a hivatali hatalom birtoklsban s az adszeds jogban.


Az si Japn

Japn trtnett a mitolgia s a trtnettudomny oldala fell szeretnm megkzelteni. A japn mitolgiai s trtneti forrsok sokrtek. Ezek kz tartozik a Kodzsiki („Rgi trtnetek feljegyzsei“), amely 712-ben keletkezett. Lnyegt tekintve kt elklnthet rszre tagolhat. Az egyikben a megszilrdult Jamato udvar elmondja az uralkodhz s a nemesi csaldok valsgos vagy vlt eredett. A msikban hitregket, nekeket, rvid trtneteket tallhatunk. A msik forrs, a Nihongi 720-ban szletett s kiegsztve az elzt, egszen 700-ig kveti az si japn trtnelmet. A forrsok kz sorolhatk mg a Fudokik („Tartomnyok s szoksok lersa“) s a Kogosui nev papi krnikk („si mondsok gyjtemnye“) is.


Japn keletkezse a mitolgia szerint

A trtnetek hrom ciklusban s klnbz helyen jtszdnak le. Az els, kozmolgikus ciklus helyszne a Takama no Hara („Magassgos gi sksg“) s a Jomi no Kumi („Holtak birodalma“). A kvetkez kt helyszn a fldi Izumo s Himuka helysg. A mtoszokban prhuzamok figyelhetk meg ms npek hasonl trtneteivel (pl. grg mtoszok, urli hitregk, magyar npmesk stb.)
A mitolgiban nem tallhat egysges teremt, nmagtl jtt ltre az si rend. Az istenek ndhajtsbl bjtak el. „Az sanyag mr srsdni kezdett, de az alkoter s a forma mg nem jelent meg. Mg nem voltak nevek s nem volt tevkenysg, ki ismerhette volna ht fel az sanyagban rejl formkat? Mgis, ppen amikor az g s a fld elvlt egymstl, a Hrom Isten a vilg salkotjv vlt.” Ez az elem prhuzamos a grg kozmognival (Khaosz–Gaia–Ersz). Elszr hrom kami (isten, szellem) jelent meg: Ame no Minakanusi no kami (gi istensg, „A Szent Kzp Ura“), Takami Muszubi no kami („A Magassgos Szent Alkots istene“) s Kami Muszubi no kami („Isten Alkotta Isten“). ket isteni genercik kvettk, szmunkra viszont csak az utols pr a fontos.

Izanagi (Az els frfi vagy „Hvogat Isten“) s Izanami (Az els n vagy „Hvogat Istenn“) vgezte el az istenek parancsra a vizek s a szrazfld sztvlasztst. „…majd lefel dfve a drdt jl megkevertk a tenger vizt, hogy csak gy zubogott. s amikor visszavontk a drdt, a ss vz annak hegyrl cspgve megszilrdult, s szigett vlt.” Ezen a szigeten kezdtk meg a tbbi istensg teremtst. Az els alkalommal hibt kvettek el, mert a n szlalt meg elszr, gy a gyermekeik torzszlttek lettek. Az isteni utasts hatsra a hibt kijavtva – azaz Izanagi kezdemnyezsre – sorra szlettek az egszsges istenek (szigetek). Teht a mitolgia szerint az istenek teremtettk Japnt.
Japn neve is erre vezethet vissza. Els neve az Asihara no Makacu Kumi („Ndas sksg kzps orszga“) volt hiszen a kamik ndhajtsbl bjtak el. A msodik nv is az si hitregkhez kapcsoldik, ez az Omogoro-dzsima („Magtl sszell“). A harmadik nv mr trtnelmileg igazolhat, a Jamato-koku („Jamato orszga“) a kialakult egysges llam ltre utal. A ma ltalnosan elfogadott Nippon („A felkel nap orszga“) nv knai eredet.


A trtneti Japn

A mai japn szigetsor alakja az utbbi egymilli vben formldott ilyenn. Az utols jgkorszak utn szakadt el a sziget az zsiai kontinenstl. A kontinenshez val tartozst a szigetcsoport prhuzamos elhelyezkedse, a fldtani rtegek, a sziget llatvilga s nem utols sorban az azonos kultra bizonytja.
A japn np eredetre vonatkozan hrom elkpzels ltezik: 
1. Eredeti np lakja ezeket a szigeteket 
2. A np mongol eredet s Koren keresztl rkezett a szigetekre
3. A np dl fell rte el Japnt
Mindhrom elmletben van igazsg. Az els emberek az zsiai kontinens fell rkeztek Japnba. A ma Hokkaidn l, kaukazoid ainuk, voltak a els telepesek. A japn nyelv tlk vette t a kami szt (a kamuibl) a magasabb rend szellemek jellsre, s az ehhez kapcsold animista (llekhit) elkpzelseket is. lltlag a Fudzsi no jama (Tzhegy) nv is tlk szrmazik.

A legersebb bevndorlsi hullm az zsiai kontinens dlkeleti rsrl tapasztalhat. Korebl tbb idpontban rkeztek csoportok a Dzsmontl a Jamato korig. Egy kisebb csoport az indonz vagy a polinz szigetvilgbl rte el Japnt. Erre az eredetre utalnak az si japn valls egyes elemei.

A japn nyelv eredett s rokonsgt nehz meghatrozni, hiszen a npessg is egyre tbb irnybl rkezett a szigetorszgba. Rokontjk a magyar nyelvvel, de ez nehezen igazolhat. Egy kzs szavunk van, a s, s nluk is a csaldnevek megelzik a tulajdonnevet. Megjegyzem, hogy Japnban ltalnosan elfogadott nzet a magyar-japn rokonsg. A nyelvszek inkbb a koreai s altji nyelvekkel rokontjk a japnt. Pldul erre utal hogy nincs szemlyragozs s nincs klnbsg az l s r bet kzt. Leszgezhetjk, hogy kevert npessg s a tbb nyelv a japn szigetvilgban fejldtt s forrott ssze egysges egssz s alkotta ezt a sajtos civilizcit.

Az els eszkzksztk 30000 ve jelentek meg Japnban. A Dzsmon-korszak (i.e. 10000 – 300) a rendkvl elterjedt zsinrdszts ednyekrl kapta a nevt. Ekkor jelentek meg a vilg legrgibb, jl datlhat agyagednyei. Ha hinni lehet a C-14-es kormeghatrozsnak, akkor tbb, 9000 vesnl rgebbi agyagednyt is talltak Japnban. A cserpednyek bsge lelemksztsre s ritulis clok hasznlatra utal. A kutatk szerint a kultra elterjesztje az ainu np volt.

A Jajoi korszak kultrja egy j bevndorl np alkotsa, idben az i.e. 300 s i.sz. 300 kz tehet. Hasonl ahhoz, amely Mandzsriban, Szibriban s Koreban tallhat. A fmmvessg els nyomai ebben a korban mutathatk ki. A vilg ms rszein a bronzot a vas kvette, de Japnban gy tnik, hogy a kt fm egy idben jelentkezett. A fmmvessgben rdekes mozzanat figyelhet meg, mert a vas a dolgoz ember anyaga, mg a bronz az arisztokrcia hatalmi szimbluma. Eurpban pont a fordtottja figyelhet meg. Ekkor jelent meg az zsiban shonos kultrnvny, a rizs is. Ezek az elemek arra engednek kvetkeztetni, hogy Japn bekapcsoldott a kontinens gazdasgi s kulturlis letbe.


Japn si vallsa, a sinto
Trtneti fejldse

Az si nemzeti valls a japn ember termszettel val sszefondsnak, termszetbe merlsnek kifejezdsi formja. A japn civilizcit, a trsadalmi rintkezsi formkat, a szoksokat, gondolkods- s magatartsmdot alapveten a szigetorszg fldrajzi viszonyai hatroztk meg. A fldrajzi-ghajlati adottsgok kztt a trsadalmi magatartsformkat a termszet felttlen tiszteletnek, vdelmnek, a takarkossg s a hatkonysg rtke hatrozta meg.

A japn hitvilg s rtusok siek ugyan, de nem a szigeteken szlettek. Az si hiedelemvilg alapvet rokonsgot mutat zsia s a csendes-ceniai szigetvilg smnisztikus hagyomnyaival s kultuszaival. A szertartsok egy rszt, a vadszat s halszat rtust, a termszeti erk animisztikus imdatt, a termkenysgi imkat az zsiai kontinensrl hoztk magukkal. A szellemhit elemei fedezhetk fel az ainu hiedelmekben s a polinz mana (szemlytelen varzser) elkpzelsekben is. A japn mitolgia egymsra hat rendszerek sszessgbl s egybeolvasztsbl jtt ltre. Az elbb emltettek mellett hatssal volt r a buddhizmus, a taoizmus s a konfucianizmus is. Kezdetben nem is nevezhet vallsnak, hanem inkbb animista jelleg termszetfelfogsnak s smnisztikus kultusznak. (Animizmus: llekhit, olyan elkpzels, amely szerint a vilgot a klnfle lelkek, szellemek npestik be.)
Az si vallsnak tbb elnevezse ltezik. ltalnosan ismert a sinto nv (istenek tja), de hvjk mg kami no michinek is, amely szintn ezt jelenti. Az els nv knai eredetre vezethet vissza, mg a msodik ennek a kandzsinak a japn olvasata. A magyar nyelv szakirodalom a kvetkezket mondja: „Japn nemzeti vallsa. A japnok legsibb vallsa minden bizonnyal a csaldi vdszellemek, vdistenek, az sk szellemeinek s a termszet szellemeinek tiszteletben llott, amelyet tsztt a mgikus szoksok s a ftisek hasznlatnak szoksa is.” (Vallstrtneti kislexikon – Bp., Kossuth, 1975, 28. o.)

„Kami no michi, az Istenek tja, knai szhasznlatban s japn ejtsben. Bennszltt animista valls, amely felsbb rend szellemeket, kamikat lt a termszet minden megnyilvnulsban, s e szellemektl vr kegyes jutalmat, amit purifikcival (megtisztuls), a szentlyekben hagyott ajndkokkal, rtusokban s nneplyekben val rszvtellel vl kirdemelni. Gykerei roppant siek, hagyomnyos formjt azonban csak aztn lttte fel, hogy a rizstermeszts Japnban is meghonosodott. Rtusai korbbi smnisztikus gyakorlatokkal keveredtek.” (Kidder: Az si Japn Bp., Helikon, 1987, 151. o.) 

A sintohoz szorosan kapcsoldik a kami (isten, szellem) kifejezs. Eredeti jelentse fels, legfels. E meghatrozs minden felsbb lny, ltez megjellsre szolgl. A nv az ainu kamui szbl szrmazik (az, aki eltakar). A kami se nem megszemlyestett termszeti er, se nem olyan isten, aki az gbl tlkezik az emberek dolgai felett. Ezek az istenek egyenlek s fggetlenek egymstl, br funkciik szerint hierarchikus viszonyban llnak egymssal. A centralizlt llam megteremtse a Jamato-hatalomhoz kapcsoldott. Az llam nemzeti kultuszsz tette a korbbi rtusokat. Bevezettk Amaterasu, a Napistenn imdatt, ezzel is hangslyozva a dinasztia isteni eredett. A krltte mitolgiai rendszerbe foglalt istensgeket az ujik (nemzetsgek) seivel azonostottk, meghatrozva azok al- s flrendeltsgt s helyzett. Az udvar szablyozta a szertartsi rendet s rangsorolta a szentlyeket. A csszri csald vallsi funkcija megnvekedett, gyakorlatilag nemzeti kamiv vlt.


Japn egyestse – a Jamato llam

Japn egyestse s llamm szervezse hossz folyamat eredmnye volt. A mitolgia szerinti Ninigi egyik unokja, a kamikt1 szrmaz Jimmu tenn az els emltett haland uralkod (i. e. 660–584). Folyamatos harcok kzepette jutott el Dl-Kjsbl Iszbe. Ha a legendabeli alak trtneti szemlyhez kthet, akkor csak egy Jajoi-trzsf lehetett.

A politikai struktra s a hatalom megszerzsnek mdja akkor alakult ki, amikor a jamatiak egyestettk a trzseket, a tbbi trzs pedig elismerte a hatalomhoz val jogukat. A magyarokhoz hasonl trzsszvetsgi rendszerre lehet kvetkeztetni az adatokbl. Ezt tmasztjk al a japn s knai krnikk is. A behdol trzsek bronztkrket kaptak (erre utal a nagyszm rgszeti lelet is), 
ez a politikai trgy ajndk az j hatalom elfogadst jelentette. A Jamato-trzs rtett hozz, hogy a vetlked trzsek kztti egyenslyt fenntartsa. Az uralkodsi jogot a vallsi szertartsok vezetsn keresztl szerezte meg. Az Amaterasutl kapott ajndkok s a misztikus er tmasztotta al politikai hatalmukat.

Japn a koreai kirlysgok ellentteit kihasznlva katonai expedcikkal biztostotta jelenltt a flszigeten. Gazdasgi s kulturlis szempontbl is fontos volt ez a kapcsolat. A nyersanyagban szegny szigetorszg szmra ltfontossg volt a koreai vasrc, a vasfegyverek, valamint az rs s ksbb a buddhizmus tvtele. A Nihongi rt a koreai kirlysgok meghdolsrl, de ezt kritikval kell fogadnunk, hiszen egyedl Pakcse llam volt Japn szvetsgese, amit egy katonai bzis vdett szomszdai ellen. Mindenesetre 562-ig a kapcsolat a kt llam kztt szoros volt. Jelents szm koreai bevndorlval kellett szmolni, akik fellendtettk a japn gazdasgot (az eurpai hospesekhez hasonlan), de a politikai let vezetsben is ez elsk kztt voltak. Keitai csszr (507–531) korai szrmazs lehetett. A klfldi civilizcis mintk tvtele megindtotta azt a folyamatot, amely az llam kialakulshoz vezetett.

Az llam kialakulsban mindenhol fontos tnyez volt a trsadalom differencildsa. A trzsfk neve kimi vagy kimi volt. A tenn, azaz csszr terminus a VII. szzadtl hasznlatos, s knai mintra vezethet vissza. Az uji nv a jeles nemzetsgeket jellte. A kt legnagyobb nemzetsg s a muraji lehetett. Az els valsznleg koreai szrmazs s fontos llami pozcik birtokban volt. A murajik kz tartozott a szintn magas udvari tisztsgeket visel japn Nakatomi-, tomo- s Mononobe-nemzetsg. Az Imbe-uji szervezte meg a vallsi szertartsokat.

A trsadalmat foglalkozs szerinti kategrikba soroltk. Ezeknek a csoportoknak a neve tomo vagy be volt (tanabe: rizsfldek munksai, amabe: halszok, haszabe: fazekasok, kibe: favgk).

A kzigazgats megszervezse is az llam feladata volt. A kuni elnevezs tartomnyokat, az agata krzeteket, a gun megyket jellt.

Japn esetben az llamm alakuls folyamatnak rszt, st befejezst jelentette a Stoku hercegnek (572–622) tulajdontott alkotmny. Az elnevezs modernnek tnhet, de valszn, hogy egy trvnygyjtemnyt jellt. Ennek tartalma a vallsi elrsoktl a hivatalnoki rangsorig, a praktikus htkznapi cselekedetektl a harmniig bezrlag mindent tlelt. Az irat hagyomnyos japn, konfucinus s buddhista elemeket egyestett. Az engedelmessget nem hatalmi elven alapul indokkal magyarzta, hanem az orszgra kiterjed elnyk fontossgt emelte ki. Az egyik cikkely a tenn kzpont llam ltrehozst tmogatta, mg a msik a vezetk helyes magatartst hangslyozta. Az uralkodt abszolt hatalomknt lltotta be, akitl minden hatalom ered. A kzponti hatalom az adzk vdelmt szolglta, mert az alapvet gazdasgi rdek ezt kvnta. Meghatrozta a kzmunkk mennyisgt. A harmnit alapvet kategriaknt rta le, hiszen az emberi kapcsolatokban s az llam irnytsban is fontos tnyez. Ezek kvetkeztben Japn ttrt a nemzetsgi jogrendszerrl a kzpontostott llamra.


A Nara- s a Heian-kor (710-1185)

Japnban megfigyelhet, hogy az egyests ta a politikai rendszer vltozsa a csszri udvart bkn hagyta. A japnok anlkl buktattk meg uralkodikat, hogy az egsz politikai s trsadalmi rendszert megvltoztattk volna s a szomszdos orszgokat ebbe belevontk volna. Egy japn rendszervltozs ltalban csaldok kztti vltst jelentett a hivatali hatalom birtoklsban s az adszeds jogban.

Az egyests utn a legnagyobb fordulatot a Nara-kor jelentette (710–794) Japn szmra. A knai Tang-dinasztia a legdinamikusabb korszak volt a kls orszgok szempontjbl. A knai kultra rtkei, llamszervezete, rsa kvetsre mlt pldt jelentett. Az lland fvros ltrejtte is ennek ksznhet, s a kzponti hadalom megersdse is szerepet jtszott a folyamatban. Nara a korabeli knai fvros, Csangan kicsinytett msa volt. Lakossga elrte a 200.000 ft, amely a japn mretekhez kpest monumentlis alkots volt.
A buddhizmus megersdse is ekkor tapasztalhat. Smu csszr a Tdaidzsi s a Daibucu (Nagy Buddha-szobor) ptsvel llami rangra emelte az j vallst. Ekkor hat szekta mkdtt a fvrosban. A VIII. szzad vgn a csszri udvar Heiankjba kltztt. Ennek egyik oka a narai buddhista szektktl val elszakads, a msik a Ricu-rj jogrendszer hanyatlsnak ksznhet. Az udvar fnyz letvel szemben llt a parasztsg egyre nehezebb vl lete. (Fokozd adzs, katonskods, esetleges rossz idjrs kvetkeztben kevs terms.)

Az j fvros uralkodja Kammu tenn (781–806) clja az anarchikus llapotok megelzse s a tenn hatalmnak megerstse volt. Felszmolta a korrupcit, a tartomnyfnkk ellenrzsvel megakadlyozta nllsodsukat, a nemesek fiaibl tkpes hadsereget szervezett, leverte a barbr ezk (ainuk) lzadst. Gyengtette a buddhista papok befolyst. Japn egy idre fggetlenedett a kontinens kpviselte hatsoktl, s az nll fejlds tjra lpett. A knai mintkat a japn sajtossgokhoz igaztottk. Ltrejtt a japn sztagrs, a katakana s a hiragana. 
A nyelvtrtnszek szerint a godzs on (50 sztag) tblzata a szanszkrit minta segtsgvel trtnt. A Knban jrt szerzetesek kzl Ennin kerlt kapcsolatba egy ott l indiai szerzetessel, s megprblta elsajttani a mgikus szavak trsnak leghatsosabb mdjt. Az adatok szerint a legfbb hatst a knai s a szanszkrit nyelv tette a japnra, mert klnbz trsi mdok alakultak ki. A japnok szerint ez az Indibl ered mgia (mantra) segthet az orszg vdelmben s a tenn egszsdnek megtartsban. Az n. iroha-versben feltnnek a japn sztagok s tartalma buddhista hatst tkrz.

„Iroha ni uedo csiriru o, vaga jo tarezo cure naranu, ui no oku jama kjo koete, aszahi jume misi ehi mo szedzu.“

„A sznek virtanak, majd elenysznek, rklt nincs e fldi vilgon.
Ma illzik hegyn haladsz t, tbb sekly lmokat nem ltsz bdultan immr.“

A Heian-kori buddhista szektk mg mindig llami irnyts alatt lltak, de tanaik megfogalmazsa egyre egyszerbb, rthetbb vlt a tmegek szmra is (pl. nembucu: Dicssg Amida Buddhnak). A kulturlis fejlds elrt stdiuma lehetsget adott a japanizlsra. A trtneti rsok mellett fontos szerepet jtszott az els ismert antolgia, a Manjs (Tzezer levl) s a Kokins (Rgi s modern idk gyjtemnye). Az nll japn irodalom egyik alkotsa, a XI. szzadban keletkezett Gendzsi monogatari (Gendzsi regnye). Knai elkp nlkl a mvelt japnok sajt irodalmat teremtettek.

A korban egyre dominnsabb vezeterv vlt a Fudzsivara-nemzetsg. Eltrbe kerlsk s fokozatos emelkedsk hzassgpolitikjuknak ksznhet. A tbbi nemzetsgtl eltren hatalmuk alapjt nem kivteles kpessg frfiak, hanem nk biztostottk. Szoros rokoni kapcsolatba kerltek a csszri csalddal. A politikai hatalmat a rgens (szess) s a ftancsad (kanpaku) cm megszerzsvel erstettk meg. Az orszg az anarchia fel kzeledett, mert egyes tartomnyok fellzadtak s nllsgra trekedtek. 
Ez hasonl ahhoz a folyamathoz, mint amely Magyarorszgon is lejtszdott az utols rpd-hzi kirlyok alatt. A birtokadomnyok kvetkeztben a kiskirlyok megersdtek, veszlyeztettk a kirlyi hatalmat. Japnban a tenn hatalmt isteni eredete miatt nem krdjeleztk meg, minden fld az tulajdonban volt, de az ltala kinevezett hivatalnokok s a nagy nemzetsgek egyre ersebb vltak. llami birtokok kerltek magnkzbe. A lzadk Kelet- s Nyugat-Japnban tartottak stratgiailag fontos tartomnyokat ellenrzsk alatt. Az egyikk, Taira no Maszakado mg tennv is nyilvntotta magt.
Ezt a politikai rt hasznltk fel a legnagyobb katonai nemzetsgek, kztk az si szrmazssal bszklked Fudzsivark az orszg megvdsre, valamint hegemnijuk kiptsre. Egy ideig tmogattk a tenn hatalmt, legalbbis addig, amg leszmoltak a rivlis csaldokkal. Emellett k ellenriztk a kt legfontosabb templomot, a buddhista Kfukudzsi kolostort s a sint Kasuga szentlyt. 

A Fudzsivara-nemzetsg felemelkedst Josifusza alapozta meg erlyes kormnyzsval (858–876): megvdte az orszgot a kalzoktl, a rossz terms idszakok hnsgnek elkerlsre raktrakat lltott fel az lelmiszerhelyzet megoldsra. A csald hatalmnak cscspontjt Micsinaga idszaka (996–1017) jelentette. Hatalmas vagyonnal, udvari befolyssal rendelkezett, tbb magas llami hivatalt is betlttt (nagykancellr).
A tennk szmra hatalmuk gyengtse ellenlpseket knyszertett ki. Nhnyan megprbltk a veszlyess vlt nemzetsget adminisztratv vagy katonai lpsekkel kiszortani a hatalombl. Ennek eszkzeknt ltrehoztk az In-kormnyzst. A tenn lemondott a hatalomrl az utda javra, de mint dzsk (hivataltl visszavonult uralkod) fokozatosan cskkentette a Fudzsivark szerept az llamigazgatsban. Rivlis nemzetsgeket helyezett hivatali s katonai funkcikba. Ez a politika egy polgrhbors idszak kezdett eredmnyezte, amely elssorban a katonai busi- (szamurj-) rteg felemelkedst segtette el.


A buddhizmus Japnban
A Heian-kor (794–1185)
(folytats)

A kor msik nagy alakja a Singon (igaz sz) szektt alapt Kkai (744–835) volt. is Knban tanult, ahol ezoterikus tanokkal ismerkedett meg. A tants tadsa szban trtnik, az ezoterizmus igazsga tkletes, fggetlen helytl s idtl, s egyesti minden irnyzat tantst. 816-ban kolostort alaptott Kja hegyen, amely a mai napig az irnyzat kzpontja.

A Singon lnyege a hit egy transzcendens s mindent fellel buddhban (Vaircsana – Dainicsi). trnol az univerzum kzpontjban. Minden az megnyilvnulsa, aki kpes felismerni ezt, az mr fizikai testben is elrheti a buddhasgot. A felismersnek hrom tja van. Az els a meditci a Gymntvilg- s az Anyamh-mandala felett (a mandala misztikus, ngyszgekbl s krkbl sszelltott kozmikus diagramm, a kozmikus erk jelkpes brzolsa). A gymnt a vilg elpusztthatatlan vgs igazsgt, az anyamh a mlandsgot szimbolizlja. A msodik a mantrk (titkos igk), alkalmazsa. A harmadik a ritulis kzmozdulatokbl ll. A tikos tantsokat csak mester adhatja t a tantvnynak.

Az Amida-hit terjedse tbb fzisban figyelhet meg. az Amidba vetett hit biztostja az dvzlst Nyugati Paradicsomban. A hangsly a megvilgosods egyni utjrl egy kls ern keresztli dvzlsre kerlt. az Amidhoz szl ima biztostja az jjszletst a Tiszta Fldn. Az amidizmus ereje abban rejlett, hogy az egyszer emberek is megrtettk a tantst, s az dvzls kzelbe kerlhettek. Ezt, az egyszer Nembucu-formula (‘Dicssg Amida Buddhnak’) lland ismtlse biztostotta.

Hnen (1133–1212) alaptotta a Dzsds (Tiszta Fld) szektt. mvben azt rta, hogy brhol, brmikor elmondhatm Amida neve, nem kell hozz klnleges tuds. Ez az t minden ms irnyzat felett ll.

Sinran (1173–1262) ltrehozta Dzsd Sins (Igazi Tiszta Fld) szektt. Azt hirdette, hogy ha egy j ember jj szlethet a Nyugati Paradicsomban akkor egy bns ember mg inkbb. A bns ember az dvzls els szm trgya. Az egynnek r kell brednie bnssgre s arra , hogy az dvzls egyedl Amida kegyelmtl fgg. A legfontosabb a teljes elhagyatottsg felismerse. Egyedl a Nembucu ad ehhez ert.


A Kamakura-kor (1185–1333)

A XIII. szzadban honosodott meg Japnban a Nyugaton egyik legismertebb buddhista irnyzat, a zen. Az udvar szmra a szigor elrsok nem voltak vonzak. A zen jellegnl fogva sem vlhatott tmegvallss, mert a meditci olyan aszkzist jelentett, amely csak egy zrt rteg szmra elrhet, jellegzetesen szerzetesi valls. Az udvar helyett a sgun s a szamurjok tetszst nyerte meg az j irnyzat. Egyik szektval sem fordultak szembe, gy igazodtak a japn tradcikhoz, amelynek szerves rszt kpezik ma is. A zen a kultra fenntartja s terjesztje, hatsa fellelhet a festszetben, kltszetben, ikebanban, sznhzban s termszetesen a harcmvszetekben is. Kt nagy irnyzata a Rinzai s a Szoto.

A Rinzai szekta alaptja Eiszai (1146–1215) volt. honostotta meg a teaivst Japnban. Clja az volt, hogy az egszsget meg kell rizni. Templomot alaptott Kamakurban s Kiotban is. Ellenttben a korbbi szektk ltal hirdetett kls erre alapozott dv tanval, a zen kveti azt tartottk, hogy a megvilgosods itt s most, a sajt erfesztseink ltal vlik elrhetv. A zen lnyegre tr s gyakorlatias. Nemcsak l meditciban (zazen), hanem minden pillanatban, akr munka kzben is elrhet a megvilgosods. Az irnyzat a meditci mellett kanokat hasznl a megvilgosods elrsre. (A kan rgi mesterek tetteirl szl trtnet, amely rtelmi ton nem foghat fel, csak intuci segtsgvel. „Hogyan szl egy tenyr, ha csattan?”) Ezek a trtnetek fokozatosan juttatjk el a tantvnyt a megvilgosodshoz. A mester ha ltja a tantvny fejldst, egyre nehezebb kant ad neki. A zen azt hangslyozza, hogy a msoktl kapott tuds nem a sajtod. A zen csak akkor ismerhet meg, ha magad fedezed fel.

Dgen (1200–1253) a msik irnyzat, a Szoto megteremtje. alaptotta az Eiheidzsi (rk Bke Temploma) kolostort. Mveiben meditci fontossgt helyezte kzppontba „Buddha tjnak megismerse nmagad megismerst jelenti. nmagadat megismerni nem ms, mint megfeledkezni nmagadrl. […] ezt a pillanatnyi megvilgosodst akkor is meg kell hosszabbtani jra s jra.” Ezt a folyamatos meditci biztostja. Dgen meggyzdse volt, hogy a sztrk tanulmnyozsa, a kanok hasznlata nem vezet el a megvilgosodshoz. Egyedl az ls a fontos, hiszen a trtneti Buddha is gy rte el a megvilgosodst.

A kor msik j irnyzata a Hokke-s (Ltusz szekta) volt, amelyet egy Nicsiren nev szerzetes (1222–1282) alaptott. Clja az volt, hogy a buddhizmust japanizlja, s ennek rdekben mg attl sem riadt vissza, hogy a tbbi szektt, st egy idben a kormnyt is kemny brlatokkal illette. Szerinte a Nembucu hatstalan, ezrt ennek helybe a Namj Hrengekj (Hdolat a Szent Fehr Ltusz sztrnak) mantrt javasolta. Szmzetse idejn alaktotta ki az t alapelvet, amelyek fontosak Japn szmra.

Az els a Tan, azaz a Ltusz az igazsg tkletes s vgs bemutatsa. A msodik a Mdszer, mert az emberek a mapp (a buddhizmus hanyatlsnak idszaka) korban egyszer hitet akarnak gyakorolni. A harmadik az Id, a mapp kora az, amikor az embereknek szksgk van a megvilgosodsra. a negyedik az Orszg, mert Nicsiren gy gondolta, hogy Japn az az orszg, ahol a buddhizmus megjulhat s ms orszgokba is el lehet vinni. Az tdik a Tant, azaz Nicsiren.

Szerinte az t elvet annak is ismernie kell, aki az orszgot vezeti. A sguntust rt brlatai miatt majdnem kivgeztk, de az utols pillanatban a sgun az tletet szmzetsre vltoztatta. Megjsolta a mongol tmadst, amelyet azonban a kamikaze (‘isteni szl’) elhrtott.

A sint, a buddhizmus s ms hatsok befogadsa elssorban a japn lleknek ksznhet. Ezt pedig a jelkp- s trtneti folytonossg, a Fuji jelenti.

„Ezerszer lttam a szent Fujit, s beltom: ezer arca van. Hiszen napfny, felh, szl mind ms sznre festik t!” 
Csiguta Ariketo


A kamakura-kor (1185–1333)

A Heian-kor vgn mr rezhet volt az a vltozs, amely a gazdasgban s a trsadalomban is lejtszdott. Megfigyelhet a birtokviszonyok mdosulsa. Elvben minden fld a tenn (cs- szr) tulajdona, de az llami fldek mellett megjelent a sen (magnbirtok) is. Ezek a birtokosok klnbz kivltsgokat szereztek, st a tvoli tartomnyok vezeti fggetlenedtek az udvartl. A karizmatikus vezetk mgtt ll hadsereg politikai tnyezv vlt. A kokuga (llami hivatal) igyekezett visszavenni ezeket a fldeket, s ennek rdekben k is megteremtettk a maguk fegyveres erejt. Teht mr a IX. szzadtl megfigyelhet a busi (szamurj) rteg kialakulsa, amely a Kamakura-korban vlik a hatalom birtokosv.

Kt nagy, rivlis nemzetsg kzdtt egymssal a politikai hatalomrt. A Minamotk Szeiva tenntl szrmaztattk csaldjukat, ket Gendzsiknt is szoktk nevezni. A Tairk Kammu csszrtl vezettk a csaldfjukat s egyre jobb pozcikat szereztek meg maguknak az udvarban. ket Heike nven is emltik a krnikk. Egyre jobban lezdtt a kt nemzetsg kztti ellentt, amely mr a Heidzsi-hborban (1159) is rezhet volt. A vesztes Minamoto no Jositomt kivgeztk, egyik fit szmztk, a msik nevelst a jamabusikra (hegyi szerzetesek) bztk. 1179-ben Taira no Kijomori felszmolta az in-hatalmat, ezrt az udvar a Minamotk segtsgt krte. Ez egy polgrhborhoz vezetett, amely Gempei-hborknt (1180-1185) ismert a japn trtnelemben. A Minamotk kzl kt kivteles kpessg vezet emelkedett ki, akik jelents szerepet jtszottak a vgs gyzelemben.

Az els sgun-dinasztit Minamoto no Joritomo (1147–1199) alaptotta. Szmzetse utn felesgl vette a Hdzs-nemzetsg lnyt s gy megersdtt a helyzete. A gyzelem kvetkeztben megalapozta a kzel 700 vig tart szamurj uralmat. Kitn, de knyrtelen politikus volt (ht testvrt lette meg, hogy ne legyenek rivlisai). Minamoto no Josicune (1159–1189) testvrvel ellenttben kitn hadvezr, neki volt ksznhet az 1184-es icsinotani s az 1185-s Dan no Ura-i tkzet sikere, amely a nemzetsg vgs gyzelmt jelentette a Tairk felett. Btyjval azrt kerlt ellenttbe, mert Gosirakava tenntl kt cmet kapott, s ezekhez nem krt engedlyt Joritomtl. Tl tehetsges s npszer volt ahhoz, hogy testvre letben hagyja. lete legendv vlt, kabuki- s n-darabok hse, az igazi szamurj mintakpe.

A Tairk megsemmistse utn Minamoto no Joritomo megteremtette az els busi kzpont hatalmat. Gosirakava tenn jvhagyst krte az intzkedseihez. Mindent a kezben tartott, nem engedte meg, hogy a beleegyezse nlkl dntsenek brmiben. Az j rend rdekben szkhelye Kamakura lett. Ez kt szempontbl fontos: elszr gy tartotta, hogy a szamurjok az udvar kzelben elpuhulnak, msodszor nem akarta hogy az udvar ellenrizze a politikjt. A tartomnyokba j tisztviselket nevezett ki. A sugo (tartomnyi vdnk) ltta el a katonai parancsnok tisztt, mg a dzsito (intz) vgezte a polgri kormnyzs funkciit. A katonai er, az adszeds, a fld ellenrzse tette lehetv az orszg feletti kormnyzst. 1192-ben a tenntl megkapta a Szei Taisgun (barbrhdt nagy generlis) cmet. A rendszer msik elnevezse a bakufu (a hadjraton lv hadvezr tbora). Politikai szinten csak a hatalmi elit vltozott, nem az egsz rendszer.

Japn trtnetben elszr alakult ki ktplus hatalom. Kiot a tenn kzpontja, ahol az udvari arisztokrcia (kuge) lt, mg Kamakura a sgun szkhelye, ahol az t tmogat szamurjok (buke) ltek. Az igazgats szerkezete egyszer, mert a sgun a hagyomnyokon nem vltoztatott, csak hrom j hivatalt hozott ltre. A Szamurj-dokoro a szamurjokat ellenrizte, a Mandokoro a politikai gyekkel s a kincstrral foglalkozott, mg a Moncsdzso a vits krdseket, brsgi gyeket vizsglta ki. Elmondhat, hogy Joritomo soha nem krdjelezte meg a tenn elssgt, annak ellenre sem, hogy hatalma formlis volt. Teht a tenn kezben van a valls irnytsa s a divat meghatrozsa, az igazi vezet a sgun, aki politikai hatalommal br, az orszg teljhatalm ura. A busik az udvartl elklnl kultrt teremtettek meg, amelyben a harcmvszet, a zen-buddhizmus s a mvszetek jelents szerepet kaptak.

Joritomo halla utn a hatalom a rokon Hdzs nemzetsg kezbe csszott t. Rgensknt megszereztk a hatalmat, leszmoltak a Minamotkkal, teht egy j elit kerlt a politika lre a rendszer megvltozsa nlkl. Meggtoltk, hogy a tenn visszalltsa hatalmt, lzadst levertk. Hdzs Jaszutoki lltotta ssze 1232-ben a Goszeibai sikimoku nev trvnygyjtemnyt, amely a busi jog nllsodst jelentette. A trvnyek szablyoztk a szentlyek s kolostorok mkdst, meghatroztk a tisztviselk feladatait s hatskrt. 

Idkzben vltozsok jtszdtak le a kontinensen. Dzsingisz kn megalaptotta a mongol birodalmat, meghdtotta Kzp-zsia iszlm llamait, a Tangut birodalmat s Kna egy rszt. 1259-ben Kubilaj lett minden mongolok nagyknja s Kna csszra, megalaptva ezzel a Jan-dinasztit (1264–1368). Korea meghdtsa mr jelezte a mongol ignyeket a szigetorszggal szemben. Japntl adajndkot kveteltek, amelyet az viszszautastott. 1274-ben indult meg az els tmads 900 hajval s kb. 23.000 katonval. A japnokat meglepetsknt rte a Busidt figyelmen kvl hagy mongol taktika. A Felkel Nap Orszgt a kamikaze (isteni szl) – valsznleg egy tjfun – mentette meg, mert sztszrta a mongol-koreai hajhadat. A tmads utn a Hdzsk megerstettk a vdelmet, s tudatosan kszltek a kvetkez hadjrat visszaversre. 1281-ben az elznl jval nagyobb haddal tmadtak a mongolok, de az isteni szl s a szervezett vdelem most is megoldotta a problmt. Japnnak sikerlt elkerlnie az idegen megszllst.

A mongol tmads kvetkezmnyei segtettk el a Kamakura-bakufu bukst. Nem volt hadisarc, gy a szamurjok szolglatait nem tudtk megfizetni. A Hdzsk eldeikhez hasonlan a rokonokra tmaszkodtak, a busik kzl sokan eladsodtak, elszegnyedtek. Ezeket az ellentteket felhasznlta a tenn, hogy hatalmt megerstse. Egy msik, felemelked rivlis csaldot, az Asikagkat nyerte meg szvetsgesknt, s szortotta httrbe a tenni rklsi rendbe is beavatkoz Hdzskat.


A Muromachi-kor (1333–1573)

Godaigo tenno a Kenmu-restaurcival a rgi rendszert akarta visszalltani, amely jra a csszri hz elssgt hivatott elsegteni. Ebben a politikban segtsgre volt fia, aki a Tendai szekta fpapja volt, s az Ashikagkkal szembenll vidki nagyurak. Az Ashikagk ers embere azonban legyzte ket, gy maradt az eredeti llapot: azaz a ktplus hatalom, amely kiegszlt a csszri hatalom kettvlsval is. gy szletett a kioti szaki s josini dli udvar. Ez az llapot 1392-ben rt vget a kt udvar egyestsvel, amelyben az Ashikagk bkt teremtettek, de nem korltlan hatalmat.

Ebben a trtnelmi helyzetben a bushi hatalom megjutalmazsa fontoss vlt, ezzel az udvari nemessg politikai szerepe ismt httrbe szorult. A vdnk daimyok llami fldeket szerezhettek meg, ezzel megerstve hatalmukat s a szamurjok fggsgi rendszert. Az anarchikus korszak lland vltozsokat eredmnyezett a hatalom klnbz rtegeiben, gy egy hossz ideig tart polgrhbors idszak kvetkezett a japn trtnelemben. Ez a hadakoz nagyurak kora, amely Japn egyestsig tart. Ekkor ersdtt meg Takeda Shingen, Uesugi Kenshin, Oda Nobunaga.

Tartomnyi trvnyek szlettek, cskkentettk az llami kltsgvetst azzal, hogy a jvedelem egy rszt a vidkfejlesztsre fordtottk. A kzponti hatalom fokozatos gyenglsvel a decentralizlt tartom- nyok megersdtek. A szamurjoknak nem lehetett kapcsolatuk ms csaldokkal, vente hromszor ktelesek voltak tiszteletket tenni a nagyrnl. A sgun ktelez letmdja, ademelsei, a falusi parasztok felkelsei anarchikus llapotok llandsulst eredmnyeztk. A legfontosabb kereskedelmi partner Kna volt, de kapcsolatok folyamatossgt a japn kalzok tevkenysge korltozta. A sgun knytelen volt az llami hajknak engedlyt biztostani a kereskedelemre. Nemcsak a politikai vezet, hanem a templomok, nagyurak is profitltak ebbl a tevkenysgbl.

A XVI. szzadban az eurpai llamok rdekldni kezdtek az Eurpn kvli civilizcik irnt. Az aranyhsg s a keleti rk irnti igny egy folyamatot indtott el, amelyben Portuglia s Spanyolorszg vezet szerepet. Marco Polo gy rt a szigetrl: 
„s mondhatom nektek, mrhetetlen sok arany birtokban vannak, […] A palota tetejt mindentt arany bortja […] gazdagsga szinte hihetetlen. Gyngy is garmadval tallhat nluk, a szemek rzsasznek s szpek…” 
Ennek ksznheten vonzv vlt az ismeretlen, de gazdagnak hitt orszg feldertse.

1542-ben egy viharba kerlt s hajtrst szenvedett portugl haj sodrdott a japn partok kzelbe. Ez a kapcsolat sok tekintetben dnt vltozst hozott a szigetorszg letben. A muskta megismerse forradalmastotta a kor hadszatt, mert a tzfegyverrel elltott gyalogosok szerepe megnvekedett. Idkzben a Knval folytatott kereskedelem sznetelt a knai udvari politiknak ksznheten. A portuglok s a ksbb rkez spanyolok kzvett szerepet jtszottak a sznetel kereskedelmi forgalomban. A hittrtst Xavri Szent Ferenc kezdte el, de minden igyekezete ellenre tervei nem jrtak tl sok sikerrel. „A knaiakat kell megtrteni, mert a japnok nagyon tisztelik a knaiakat. Ksbb a japnoknl is nagyobb sikerrel jrhatunk.” Egyes daimyok kihasznltk a kereskedk s hittrtk tevkenysgt sajt pozciik megerstsre.

Az eurpaiak megjelense a kzponti hatalom megerstst s az orszg egyestsnek szksgessgt vonta maga utn. Ezt a tnyt a kzpbirtokos s kisbirtokos szamurjok ismertk fel. Cljuk a gyarmati sors elkerlse, a nagybirtokosok ersdsnek akadlyozsa, sajt birtokaik megmentse s a belhbork megszntetse volt. A hittrtk annyiban jelentettek veszlyt, hogy igyekeztek k is llami birtokokat az irnytsuk al vonni. A jezsuitk sikeresen alkalmaztk az egymssal ellenttben ll nagyurakkal szemben az „oszd meg s uralkodj” elvet.

A kzponti hatalom megerstsnek kezdete s Japn egyestsnek folyamata Oda Nobunaga (1534–1582) nevhez fzdtt. Felismerve a tzfegyver hadszati jelentsgt, sorban legyzte ellenfeleit, st a tenno tmogatst is sikerlt elnyernie. Az isteni hatalom birtokban lv csszr parancsot adott neki az orszg rendbehozatalra. Rivlisai kz tartoztak az Otomo, Takeda csaldok, valamint a megersdtt harcos szerzetesek, a yamabusik voltak. Kitn rzkkel ltta meg a gazdasg szerept is a kormnyzsban. Megszntette a helyi kereskedelmi monopliumokat, vmokat a birtokai kztt. Felptette Azuchi vrt, ezzel pldt lltott utdai el. Bukst egy tehetsges, de fltkeny hadvezre okozta, aki szeppukura knyszertette.


Japn egyestse

Oda Nobunaga orszgegyestst az alacsony sorbl szrmaz, majd magasra emelked csatlsa, Toyotomi Hideyoshi, a Taik folytatta, a folyamatot pedig Tokugawa Ieyasu, a ksbbi sgun fejezte be a hres szekigaharai csatt (1600) kveten.

A Japnt rt eurpai kihvsra a szigetorszg vlasza az egyests volt. Ezt a folyamatot Oda Nobunaga kezdte el s utdai folytattk. Toyotomi Hideyoshi (1536–1598) legyzte az rul Akechi Mitsuhide hadseregt. A gyzelem megerstette pozciit, 30 tartomnyt tartott ellenrzs alatt s a stratgiailag fontos Oszaka vrba helyezte a kzpontjt. Ellenrzse alatt tartotta az orszgot, fontos pozcikat szerzett a csszrtl. 1585-ben kanpaku, azaz ftancsad lett, majd 1586-ban legfbb szemlynk, 1588-ban a tenntl megkapta a toyotomi mltsgot.

Hideyoshi kt rendelete tbb szempontbl jelents. A Taik no kenchi, a fldfellvizsglat az els. Ebben a rendeletben jegyzkbe vettk a fld nagysgt, minsgt, a terms vrhat mennyisgt s a paraszt nevt. A parasztok nem hagyhattk el a fldjeiket, a termelsi egysgeket falukzssgekben hatroztk meg. Az egsz kzssg felelt a munkrt. A fellvizsglat a helyi fldrajzi adottsgokat vette figyelembe. A jegyzket hrom pldnyban ksztettk el.

A Taik no katana gari, a kardvadszat volt a msik rendelet. Megtiltotta a kznp fegyverviselst. sszegyjttte a fegyvereket s egy hatalmas felajnlsi Buddha-szobrot kszttetett bellk. A rendelet clja az volt, hogy a klnbz rtegeket elvlassza egymstl. Ezzel a bushi rteg zrt katonai kasztt alakult. A szamurj rtegbe val bekerls lehetsge a parasztok szmra elrhetetlenn vlt.

Hideyoshi felismerte a kereskedelem fontossgt s megnyitotta az eddig zrt piacokat, arany- s ezstpnzt veretett. Megszervezte a daimjk ellenrzst is az ellenllk vrait lerombolta. Felszmolta a vele szemben ll vallsi csoportokat (pl. yamabushik ill. az Amida-hit). Fellpett a keresztnysggel szemben is.

Ennek okai a kvetkezk voltak: 
– A jezsuitk egyre tbb senbirtokot szereztek. 
– A keresztnyek japnokat adtak el rabszolgnak. 
– Sint s buddhista szentlyeket romboltak le.

A buddhista szektk ellenrzse utn a keresztnysg kvetkezett. A jezsuitk veszlyt jelentettek, mert daimjk is trtek t katolikus vallsra.

Hideyoshi kt hadjratot vezetett Korea ellen. Az elst 1592-ben szervezte, kzel 200.000 embert mozgstott. A msodik 1598-ban kvetkezett be. A koreaiak jl vdekeztek s a hatalmas knai birodalom hadsereget kldtt a vazallus Korea megsegtsre. Az invzi kudarcot vallott, Hideyoshi vratlan halla pedig jabb polgrhbort okozott.

Az anarchiban fordulpontot jelentett a szekigaharai csata, amelyet Tokugawa Ieyasu nyert meg. 1603-ban megbzst kapott a tenntl az orszg llapotnak rendezsre. A Kamakura-kortl oly jl mkd ktkzpont hatalom igazbl most mkdtt tkletesen. A sgun kzpontja Edo, a keleti fvros lett. Ieyasu olyan kormnyzsi rendszert dolgozott ki, amely 260 vre biztostotta a Tokugawa csald uralmt Japnban. A lzad daimjkat megbntette, birtokaikat elkobozta vagy kisebbet adott helyettk. gyesen osztotta el ket az orszgban, a rgi szvetsgeseket nagy tvolsg vlasztotta el egymstl. A gyansak kz hvei kerltek, gy mindenkit ellenrzse alatt tartott. 1615-ben leszmolt a rivlis Hideyoshi nemzetsggel, elfoglalta Oszaka erdjt. Ebben a rendszerben a trsadalmi mobilits lehetetlen volt, hivatal s lls sem rkldtt – minden a sgun akarattl fggtt. 

Szablyozta a szamurjok lett s cselekedeteit. Elrendelte a nagy vrak lebontst, az jak ptst engedlyhez kttte. Ktelesek voltak ktvente Edba menni, a csaldtagjaik pedig tszknt a fvrosban ltek.

Egy msik trvny szigoran krlhatrolta az udvar tevkenysgt. A tenn csak a vallssal s a hagyomnyok polsval foglalkozott, az udvar hatrozta meg az irodalmi stlust s a divatot.

A templomok, szentlyek rendjt is szigor szablyok rtk krl. Rangsoroltk a szentlyeket s a szerzetesi hierarchit.

A klfldi kapcsolatok rendjt is jra kellett gondolni. Kihasznlta az eurpai hatalmak kztti rivalizlst a kereskedelemben. llami pecsttel elltott hajk indultak Knba, hogy a portuglok monopliumt megtrjk. Az elzrkzs folyamata sszefgg a keresztnyellenes mozgalommal. A bakufu a katolicizmus betiltsval kezdte, aztn a klkereskedelmet, fleg Japn tengerentli kereskedelmt korltozta s vgl gyakorlatilag elzrta az orszgot nyugat fel. 1613-ban betiltottk a keresztnysget Japnban, az 1637-es Simabara-felkels utn minden klfldit kitiltottak az orszgbl. Az egyetlen kapocs a klvilggal a dejimai holland telep volt. Ennek tevkenysgt is korltok kz szortottk.


Az Ed-bakufu adminisztratv rendszere

A Tokugawa Ieyasu ltal alaptott shguntus kt s fl vszzadra meghatrozta Japn kzigazgatst s trsadalmi felptst. Ennek a szokatlanul hossz ideig tart bks kornak – akrcsak Augustus Rmjnak a Pax Augusta idejben – az alapjt a jl szervezett adminisztrci szavatolta.

Tokugawa Ieyasu 1603-ban megkapta a tenntl a shgun cmet. F clja volt a katonai hatalom teljes birtokba vtele, formlis behdols az udvarnak s egy olyan kormnyzat kiptse, amely tkletes s tarts. Miutn 1615-ben leszmolt a Hideyoshi-nemzetsggel, igazi ellenfele nem maradt sem a politikai, sem a katonai hadszntren.

Ieyasu a daimykat kt kategriba sorolta. A fudai-daimyk jelentettk a Tokugawa-nemzetsg tagjait, akik 50 000–500 000 koku jvedelemmel rendelkeztek. Ebbl kvetkezik, hogy Japn rizstermelsnek 2/3-a a kezkben volt. A msik kategria a tozama-daimy, azaz a kvlll urak, akik nem tartoztak a Tokugawa-csaldhoz. Csak nhnyan rtek el kzlk magas jvedelmet.

A rendszer a rtegek (kasztok) elklntsn alapul, amelyet mr Hideyoshi is alkalmazott – shi: harcos, n: paraszt, k: kzmves, sh: keresked. A trsadalmi mobilits egy ilyen zrt rendszerben lehetetlen. Mindenki tudta a helyt s ktelessgt a tradalomban, hivatalok csak kevs esetben rkldtek. Ieyasu megteremtette a kzpontostott feudlis llamot, de ezt Eurptl eltren nem az uralkod, hanem a hadvezr irnytotta. A tennt a httrbe szortotta ugyan, de elssgt soha nem krdjelezte meg.

A shguni cm a Tokugawa-nemzetsgen bell rkldtt, ezzel lehetv tette a rendszer 268 vig tart mkdst. A bakufu-tisztviselket a csaldi sttuszuk alapjn vlogattk ki a nemzetsghez h emberek kzl. A legfbb tisztsg a tair (nagy reg) volt,de ezt csak ritkn tltttk be.

A legnagyobb hatalm tisztsgviselk a rojk (regek) voltak, k alkottk az n. regek tancst, szmuk 2 s 4 kztt mozgott. Feladataik kz tartozott az udvarral s a fbb szentlyekkel val kapcsolattarts, a daimyk ellenrzse, a hivatalok kztti koordinci rsos formban, a pnzvers ellenrzse. Az regek tancsa dnttt a teendkrl, a vgrehajtsrt a havonta vltott „gyeletes“ reg felelt.

A roj al tartozott a wakadoshiyori (ifjabb reg), aki a hatamotkat ellenrizte, felgyelte a kzmunkkat s kzpleteket. Az -metsuke (fellenr) a daimyk gyeit tartotta szemmel.

A kvetkez kategrit a klnbz bugyk (kvet, biztos) alkottk. A jisha-bugy volt a templom s szentlybiztos, ellenrizte az egyhzak tevkenysgt s birtokgyeit, szerzeteseit. Az Edo-machi bugy hivatal kt tagja a vrosi kormnyzsban ltott el rendri s bri feledatot. A kanjo-bugy (gazdasgi s pnzgyi biztos) ellenrizte a Tokugawa adminisztrcit, felgyelte a bakufu pnzgyeit s foglalkozott a shgun kzvetlen hatalma al tartoz nyolc Kant tartomny gyeivel.

A gundai a helyi kormnyszerveket kpviselte. Ezek kz tartozott a kiti shoshidai (helytart), aki az udvart s a nemeseket ellenrizte, a jdai (vrnagy), aki a fbb vrakat irnytotta s a machi-bugy (vrosi biztos), aki a gazdasgi s vallsi szempontbl fontos vrosok felgyelett ltta el.

A bakufu mkdse fokozatosan felvette azt a formt, amely tipikusan japn, ahol ahelyett, hogy a legmagasabb mltsg lenne az aktv vezet, alsbb szinten dolgoztk ki a konszenzust, amit a feljebbval jvhagyott. Brmilyen ers intzmny is volt a Tokugawa-bakufu, ki volt tve a vltozsoknak. A vezet tisztviselknek a legklnbzbb adminisztratv s trsadalmi problmkra kellett vlaszt tallniuk.

Az egyik legnagyobb problmt a rninok (gazdtlan szamurj) okoztk. Ezek fldnfutv vltak, amikor a daimyjuk vagyont elkoboztk. Szmuk megkzeltette a flmilli ft, sokan falvakban ltek s gazdlkodtak, msok a vrosban talltak meglhetst. A rteg szmarnya folyamatosan cskkent a polgrhbors helyzet elmltval.

Tkletestettk a falu rendjt is. A falu tisztsgviselinek cme rkldtt, ket vontk felelssgre s rajtuk keresztl ellenriztk a falut a bushik. rdekes rendszer a gonin-gumi (tk csoportja). t csaldonknt csoportokba szerveztk a parasztokat, ket vontk felelssgre, ha valaki kzlk nem teljestette a szolgltatst vagy hibt kvetett el. Teljes volt a kollektv felelssg s bntets.

A paraszt nem kltzhetett el, nem adhatta el a fldjt. A kvetkez szolgltatsokat kellett teljestenie: szllts, kzmipari ad, a hz kerli munkk elvgzse, a beszolgltats befejezsig nem ehettek az j rizsbl. Csak annyi rizst hagytak meg neki, hogy letben maradjon s dolgozzon. Az egyik tisztvisel szerint „a paraszt olyan, mint a szezmmag. Minl jobban sajtoljuk, annl tbb olajat ad.“ A rendszerben elfoglalt msodik helye nem a megbecslst, hanem a gazdasgi fontossgot jelentette.

A chnin (vrosi ember) kategria a kzmveseket s a kereskedket jelentette. Trsadalmi rangban a parasztok alatt lltak, de nem szablyoztk gy letket mint a falvak lakit. A kzmvesek s a kereskedk Japnban is chszer szervezetekbe tmrltek. A keresked a trsadalmi piramis utols lpcsfokn llt, de nagyon fontos szerepet tlttt be. A jvedelmet kokuban s rizsben mrtk, ezt pnzre csak a kereskedknl lehetett tvltani, gy vlt Oszaka a harmadik legfontosabb kzpontt.

A Tokugawa-shguntus rendszert Ieyasu alaptotta s kisebb vltoztatsokkal az utdok igazodtak az elvekhez, a hossz bks korszakot az elzrkzs politikja is konzervlta.

 
About
Az oldal a mltn hres Pretty Guardian Sailor Moon animvel, mangval foglalkozik, de kitr a mangaka, Takeuchi Naoko egyb mveire is, gy a Sailor Moon elzmnyre, a Sailor V-re, mely elindtotta tjn a Sailor Moon felejthetetlen trtnett. Nlunk Varzslatos lmok cmen jelent meg. Sajnos Magyarorszgon nem adtk ki egyik mangt sem, valamint a sorozat utols vadt sem adtk le, de itt mindet megtallod.
 
Bngsszetek kedvetekre, lehet btran krdezni, krni: gayana18@gmail.com
 
Update

Egy darabig nem lesznek frissek, majd megltom lesz e mg egyltaln, a tbbi letlts marad, mivel ritka pldnyok!

SuperS

Episode 32/38 (33-38-as rszeket szt kell vgnom valahogyan)

Crystal Blueray

Episode 03/?

Nyaa torrenten elrhetek!

Prism Time manga

Fordts a 10. oldalnl tart, kitisztzva 21. oldalig.

Last Update: 2015.03.01. 10:49

 

Credits: Hitomi Mail: gayana18@gmail.com Theme: Sailor Moon & Naoko Manga, anime, videos, pictures, other mangas, artbooks, music.


* Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.